Gewichtsbeheersing

Eetbuien

Wat zijn eetbuien

 

Eetbuien zijn, zoals de naam al zegt, momenten waarbij je veel te veel eet in één keer. Je kan geen maat houden en daarom heb je moeite om een dieet vol te houden. Één eetbui kan een week diëten teniet doen (althans zo lijkt het).

 

Eetbuien kun je doorbreken. Hier volgen wat tips.

 

Je krijgt geen eetbui, omdat je honger hebt. Het is een behoefte van het lichaam, vooral aan koolhydraten. Er vindt geen verzadiging plaats, waardoor je de trek blijft houden. Soms wordt deze trek veroorzaakt door een dieet, waarbij je geen of nauwelijks koolhydraten mag eten. Na enkele dagen is de behoefte hieraan zo groot dat je jezelf niet meer kan beheersen. Het is een reactie van het lichaam op een verslaving. In dat geval moet je erg sterk zijn en niet toegeven. Na een aantal dagen neemt de behoefte aan koolhydraten af en ga je jezelf steeds beter voelen.

 

Verleidingen van buitenaf

 

Overal waar je bent liggen verleidingen op de loer. Reclame op de televisie, snoep op strategische plekken in de supermarkt of tankstation etc. Deze verleidingen zijn te weerstaan. Zie je een commercial over een lekkernij op tv, zap deze dan weg of pak een gezond alternatief. Als je jezelf aanleert om te snoepen op bepaalde momenten of vaste plekken, is het heel moeilijk om dit patroon weer te doorbreken.

 

Weersta verleidingen

 

Voel je een eetbui opkomen? Doe er dan alles aan om deze te weerstaan. Ga zo ver mogelijk van eten vandaan. Ga sporten of wandelen of zoek een andere afleiding. Hou je vol, dan wordt de behoefte vanzelf minder. Natuurlijk zal je trots op jezelf zijn en je een volgende keer sterker voelen.

 

10 tips om (vr)eetbuien te voorkomen


  • Meer eiwitten en vezels toevoegen aan je eten, deze stabiliseren je bloedsuikerniveau en stillen je honger.
  • Vermijd kunstmatige zoetstoffen maar gebruik de natuurlijke zoetstof Stevia als alternatief. Eet en drink geen Light-producten!
  • Eet meer (zoete) groenten. Vooral wortelen, rode bieten en rode paprika's hebben een zoetige smaak, terwijl ze veel vezels en complexe koolhydraten bevatten.
  • Gebruik kokosolie! Bevat veel eiwitten en gezonde vetten en zorgt voor een vol(daan) gevoel.
  • Eet fruit met mate en bij voorkeur in de ochtend. Fruit is gezond maar bevat ook veel fruitsuikers die van invloed zijn op je bloedsuikerspiegel.
  • Combineer fruit met goede vetten (Omega-3's, kokosolie....) zodat de fuitsuikers langzamer in je bloed komen.
  • Drink kruidenthee in verschillende smaken (ook als ijsthee). Neem bijvoorbeeld groene thee, rooibos of kamille. Eventueel een Stevia-zoetje erin....heerlijk!
  • Gebruik kaneel of vanille om een lekkere smaak te geven aan gerechten. Kaneel is supergezond en heeft een goede invloed op je bloedsuikerspiegel.
  • Ga lekker bewegen. Oefeningen doen, sporten of seks zorgen voor dezelfde endorfines, als dat er bij het eten van chocolade vrijkomen. Het is nog gratis ook!
  • Omring jezelf met liefde. Liefde verhoogt onze serotonine spiegel. Serotonine is onze feel-good neurotransmitter. Is je serotoninespiegel hoog, geeft het je een goed gevoel. Is hij laag, maakt het je moedeloos en ongelukkig. Snelle koolhydraten geven (tijdelijk) hetzelfde goede gevoel, maar laten daarna een leeg, zwaar en ongelukkig gevoel na.
<h4>gewichtsbeheersingvanatotz.nl sitemap:</h4> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/home">Home</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/[gewichtsbeheersing]">[Gewichtsbeheersing]</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/de-coach">De coach</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/gouda-lemmer">Sandra van der Horst</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/gouda-lemmer_1428">Ren&eacute; van Huis</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/saskia-kalmeijer">Saskia Kalmeijer</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/heerenveen-joure">Jos&eacute; van der Keur</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/thea-de-vries">Thea de Vries</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marieke-van-der-valle">Marieke van der Valle</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/nyncke-bij-de-weg">Nyncke Bij de Weg</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/bolsward">Marieke Kiewied</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/cindy-bron">Cindy Bron</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/straight-away">Straight away</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/programmaas">Programma&rsquo;s</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/600-en-800-kcal">800 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/900-kcal-en-balansweek">900 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/1000-kcal">1000 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/1200-kcal">1200 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/1500-kcal">1500 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/tips-en-tricks">Tips &amp; Tricks</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/recepten">Recepten</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/recepten-recepten-900-kcal">Recepten 900-1000 kcal</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/recepten-1200-kcal">Recepten 1200-1500 kcal</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/kerst-recepten">Recepten kerst</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/figuurcorrectie">Figuurcorrectie</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/tei">TEI</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/cryolipolyse">Cryolipolyse</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/gewichtsbeheersing">Gewichtsbeheersing</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/bmi">BMI</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/levensstijl">Levensstijl</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/voeding">Voeding</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/suikers">Suikers</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/beweging">Beweging</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/eetbuien"><b>Eetbuien</b></a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/emotie-eten">Emotie eten</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/tips">Tips</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/succesverhalen">Succesverhalen</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marjolein">Marjolein</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/hinke">Hinke</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/ageeth">Ageeth</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marjon">Marjon</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/ronald-en-saskia">Ronald en Saskia</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/janneke-en-gretha">Janneke en Gretha</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/ria">Ria</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/ingrid">Ingrid</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/symen">Symen</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/anita">Anita</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marcel">Marcel</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/joke">Joke</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/annie">Annie</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/karin">Karin</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/lianne">Lianne</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/kitty">Kitty</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/hellen">Hellen</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marloes">Marloes</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/paul">Paul</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/sneek">Taetske</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/missie-en-visie">Missie en visie</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/nieuws">Nieuws</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/persoonlijke-pagina">Persoonlijke pagina</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/contact">Contact</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/contactformulier">Contactformulier</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/zoekresultaten">Zoekresultaten</a><br />