Gewichtsbeheersing

Emotie eten

Emotionele eters bedenken excuses voor hun eetgedrag.

 

Om je eigen ongezonde eetgewoontes voor jezelf goed te praten, zul je als emotionele eter verschillende excuses gebruiken. Hieronder vind je een aantal voorkomende excuses van emotionele eters:

  • "Ik wil nu gewoon even deze zak chips leeg eten, omdat ik dat verdiend heb. Morgen ga ik weer gezond eten".
  • “Ik kan wel afvallen, maar wat heeft het voor zin? Ik zal me toch niet gelukkiger voelen"
  • “Ik zal nooit zo aantrekkelijk worden als ik zou willen, dus waarom zou ik me inhouden?”
  • “Ik heb al eerder geprobeerd gezonder te eten en dat lukte niet, dus waarom zou ik het opnieuw proberen? Het mislukt toch weer.”
  • “Ik heb gisteren ook al ongezond gegeten, dus nu maakt het niet meer uit of ik ongezond eet of niet.”

 

Herken je een of meerdere van deze excuses? Dan heb je een grote kans dat ook jij eet vanuit emotionele redenen. Als je vindt dat je te zwaar bent, wordt het tijd om je emotionele eetgedrag aan te pakken.

 

Emotioneel eten is eten vanuit een andere behoefte dan echte honger

 

Als je eet om emotionele redenen, eet je niet zozeer om je lichaam te voeden, maar om een andere behoefte te bevredigen. In plaats van je problemen op te lossen en er over te praten, probeer je ze weg te eten. Emotioneel eten kan verschillende oorzaken hebben zoals:

  • Het gevoel dat je geen controle hebt over je leven
  • Angst
  • Een hopeloos gevoel
  • Verveling
  • Je niet gewaardeerd voelen

 

 

 

 

 

 

Ben jij een emotionele eter?

 

Eet je weleens zonder dat je het door hebt? Voel je je vaak schuldig nadat je (teveel) hebt gegeten? Als je iets vervelends hebt meegemaakt zoals een ruzie, hunker je dan naar eten? Als je een of meerdere vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden eet je waarschijnlijk regelmatig vanuit emotionele motieven.

 

Hoe herken je een emotionele eetbui?

 

Hoe weet je nu of de trek of honger die je voelt, uit je lichamelijke behoeften of uit je emoties voortkomt? Hieronder vind je manieren om emotioneel eten te onderscheiden van een normale behoefte aan voedsel.

 

Je hebt trek in iets specifieks

Je hebt trek in een specifiek product zoals chocolademousse of kaas. Dit is een teken van emotioneel eten.

 

Je honger voelt dringend aan

Je wilt direct iets specifieks eten en je bent bereid ervoor de deur uit te gaan.

 

Je honger is gekoppeld aan een emotie

Je zou niet emotioneel eten zonder emoties. Je hebt eerder op de dag iets meegemaakt, waardoor je nu iets wilt eten.

 

Je honger komt plotseling

Een emotionele eter krijgt plotseling sterke trek, terwijl normale lichamelijke honger zich langzaam opbouwt.

 

Je eet onbewust

Als je emotioneel eet heb je vaak niet eens door dat je eet. Je bent begonnen aan een zakje snoep en plotseling is hij leeg.

 

De honger zit niet in je buik

Je hebt een sterke behoefte aan een specifieke smaak in je mond. Waar bij normale honger je buik rammelt, is emotionele honger op zoek naar specifieke smaken in de mond.

 

Je stopt niet met eten als je vol zit

Omdat de sensatie van eten emotioneel zo prettig en verzachtend aanvoelt, blijf je door eten. Ook al zit je vol.

 

Na afloop voel je je waardeloos

Je hebt spijt van de hoeveelheid eten die je naar binnen hebt gewerkt, je voelt je schuldig.

 

5 Tips om het emotionele eten aan te pakken!


  • Probeer in te zien waarom je eet. Het is handig om een dagboekje bij te houden waarin je opschrijft wanneer je wat eet en hoe je je op dat moment voelt. Op deze manier kom je erachter wat je zwakke momenten zijn: momenten waarop je niet eet omdat je trek hebt, maar omdat je je bijvoorbeeld verdrietig of onrustig voelt.
  • Als je weet wanneer je last hebt van emotie-eten, kun je deze momenten en je eventuele problemen op een rij zetten. Probeer een werkelijke oplossing voor je problemen te bedenken in plaats van te gaan eten. Als je boos bent, schrijf (jezelf) een brief. Als je verdrietig bent, bel iemand om het mee te bespreken. Als je moe bent, ga naar bed!
  • Als je erachter bent waar jij trek in krijgt als je je emotioneel minder voelt, weet je wat je vooral NIET in huis moet halen. Koop gezonde voeding en laat datgene waar je lichaam zo naar verlangt in de winkel liggen!
  • Sla geen maaltijden over. Daardoor ga je jezelf 's avonds overeten. Concentreer je op wat je wel mag eten en drinken. Iets wat verboden is, is immers heel verleidelijk.
  • Ontwikkel alternatieven voor eten. Pak in plaats van een zak chips, een goed boek of verwen jezelf lekker met een warm bad. Ga er lekker op uit, een rustige (avond)wandeling werkt heel ontspannend!
<h4>gewichtsbeheersingvanatotz.nl sitemap:</h4> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/home">Home</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/[gewichtsbeheersing]">[Gewichtsbeheersing]</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/de-coach">De coach</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/gouda-lemmer">Sandra van der Horst</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/gouda-lemmer_1428">Ren&eacute; van Huis</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/saskia-kalmeijer">Saskia Kalmeijer</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/heerenveen-joure">Jos&eacute; van der Keur</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/thea-de-vries">Thea de Vries</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/petra-brijder">Petra Brijder</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marieke-van-der-valle">Marieke van der Valle</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/nyncke-bij-de-weg">Nyncke Bij de Weg</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/bolsward">Marieke Kiewied</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/cindy-bron">Cindy Bron</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/straight-away">Straight away</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/programmaas">Programma&rsquo;s</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/600-en-800-kcal">800 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/900-kcal-en-balansweek">900 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/1000-kcal">1000 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/1200-kcal">1200 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/1500-kcal">1500 kcal</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/tips-en-tricks">Tips &amp; Tricks</a><br /> ---<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/prijslijst">Prijslijst</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/recepten">Recepten</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/recepten-recepten-900-kcal">Recepten 900-1000 kcal</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/recepten-1200-kcal">Recepten 1200-1500 kcal</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/kerst-recepten">Recepten kerst</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/figuurcorrectie">Figuurcorrectie</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/tei">TEI</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/cryolipolyse">Cryolipolyse</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/gewichtsbeheersing">Gewichtsbeheersing</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/bmi">BMI</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/levensstijl">Levensstijl</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/voeding">Voeding</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/suikers">Suikers</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/beweging">Beweging</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/eetbuien">Eetbuien</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/emotie-eten"><b>Emotie eten</b></a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/tips">Tips</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/succesverhalen">Succesverhalen</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marjolein">Marjolein</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/hinke">Hinke</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/ageeth">Ageeth</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marjon">Marjon</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/ronald-en-saskia">Ronald en Saskia</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/janneke-en-gretha">Janneke en Gretha</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/ria">Ria</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/ingrid">Ingrid</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/symen">Symen</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/anita">Anita</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marcel">Marcel</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/joke">Joke</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/annie">Annie</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/karin">Karin</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/lianne">Lianne</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/kitty">Kitty</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/hellen">Hellen</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/marloes">Marloes</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/paul">Paul</a><br /> --<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/sneek">Taetske</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/missie-en-visie">Missie en visie</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/nieuws">Nieuws</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/persoonlijke-pagina">Persoonlijke pagina</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/contact">Contact</a><br /> -<a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/contactformulier">Contactformulier</a><br /> <a href="http://www.gewichtsbeheersingvanatotz.nl/zoekresultaten">Zoekresultaten</a><br />